O veste bună pentru firme, în actualul context energetic și economic, vine de la Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România. După cum se știe, Hidroelectrica era cel mai ieftin furnizor de electricitate pentru clienții casnici, dar oferta actualizată a companiei ține cont, în sfârșit, de interesul consumatorilor non-casnici, și mai ales al firmelor de producție, greu încercate în această perioadă.
Prețul oferit de Hidroelectrica companiilor care doresc să-i devină clienți este de 0,7 lei/kWh (sau 700 lei/MWh), preț fix valabil pentru contracte semnate pe un an de zile. Oferta este valabilă până la 30 iunie pentru contracte încheiate pe un an și este mult mai bună comparativ cu ce oferea clienților business în anul 2022 (2,5 lei/kWh preț al energiei active). În plus, Hidroelectrica nu specifică vreun consum-limită în ofertă până la care să aplice acest preț.
Binevenită, oferta de 0,7lei/Kwh este, totuși, la un preţ dublu față de anul 2021! Profiturile producătorilor de energie au înregistrat valori fără precedent în ultimul an.
Hidroelectrica nu a facturat către clienții săi în ultima perioadă, probabil pentru a pasa o parte din profitul uriaș din 2022 către anul acesta, când este de așteptat ca prețul la energie să scadă.
De altfel, majoritatea furnizorilor de energie au întârziat cu 3 luni facturarea către firmele de producție, acest fapt denaturând statistica economică și exercițiul financiar al firmelor, care, nescăzând cheltuiala cu energia, vor înregistra profituri mai mari decât cele reale.
Așa cum am văzut din propria experiență, tendința generală de scădere a producției a dat tonul ieftinirii materialelor, care copiaseră tendințele din piața energetică. Acest fapt se va vedea mai târziu în prețurile finale ale produselor, deoarece anul trecut firmele și-au făcut stocuri de materiale la prețuri mai mari decât cel actual.
Există posibilitatea ca firmele să se redreseze, dar ultimele măsuri fiscale pot face ca Statul să nu încaseze mai mult la buget.
S-a văzut că, deși salariile au fost crescute, încasările la buget staționează, pentru că se produce mai puțin și creșterile de taxe, parte din impredictibilitatea legislativ-fiscală care devine brand de țară, descurajează antreprenorii din producție să mai facă noi angajări.
Soluții:
- Statul ar trebui să facă un parteneriat real cu mediul de afaceri și cu populația. Nu trebuie neapărat „să dea”, ci să creeze mediul economic și fiscal prin care firmele să se dezvolte, să elimine excepțiile și să evite tratamentul discriminatoriu între firmele românești și cele străine (exemplu: acționarii străini nu plătesc sănătate pe dividende).
- Aș propune un amendament la Declaraţia 212: Dacă acționarul este și salariat în firmă, cu un salariu peste media pe economie, să nu mai plătească contribuția la sănătate, aferentă dividendelor.
- Dacă vrem să aducem economia gri la suprafață, antreprenorii nu trebuie să mai fie încărcați cu taxe din toate direcțiile. În fond, firmele ajung să nu mai fie ale acționarilor, ci mai degrabă ale furnizorilor, ale angajaților, ale statului și ale băncilor!
„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.