Viceprimarul Adrian Frîntură este unul dintre cei mai tineri oameni de administraţie din Argeş, însă cu o experienţă bogată în acest domeniu. Este cel alături de care primarul Ion Necula a reuşit să implementeze până la acest moment peste 60% din proiectele propuse cetăţenilor în 2020.

Dacă i se poate reproșa ceva este faptul că nu e politicianul tipic românesc, că nu e încrezut şi că, dacă îl vezi la muncă în Primărie, îți dai seama că este mai activ şi mai implicat decât oricine altcineva. Aleargă după proiecte, avize, hârtii, verifică, discută cu angajaţii, face şedinţe alături de primar, audienţe la orice pas, discutând cu fiecare cetăţean care are o nelămurire.

Am vrut să vedem dacă din ceea ce au promis în 2020 şi-a mai amintit cineva ceva, nu de alta, dar în majoritatea localităţilor, programele electorale sunt nişte foi volante pe care, dacă le păstrezi, e posibil să te prăpădeşti de râs la următoarele alegeri, nu de alta, dar mulţi candidaţi le repetă sistematic o dată la patru ani şi nu le îndeplinesc niciodată.

La Moşoaia, până la acest moment, s-a îndeplinit peste 60% din ceea ce s-a promis, dar mai ales din ceea ce s-a discutat cu cetăţenii pe străzile comunei în 2020. Iată ce declară viceprimarul Adrian Frîntură legat de activitatea în cadrul Primăriei:

Mai ţineţi minte ce le-aţi promis cetăţenilor din Moşoaia în 2020?

Sigur că ţin minte, nu au fost vorbe aruncate aiurea. Noi ne-am creionat programul electoral discutând cu oamenii. Acesta a devenit ulterior program administrativ. Spun administrativ, pentru că politică e frumos să faci doar în luna de alegeri. După aceea oamenii nu prea mai au treabă de partide. Ei dacă au nemulţumiri sau bucurii, acestea sunt legate de ce fac primarul şi viceprimarul, şi nu partidele din care aceștia fac parte.

Deci şi laudele şi înjurăturile vin pe persoană fizică. Slavă Domnului că ne-am descurcat onorabil! Am programul pe birou şi să ştiţi că de fiecare dată când mai reuşim câte o finanţare care se regăseşte în ce am promis, o tai de pe listă cu mare bucurie, nu de alta, dar mai sunt şi alte lucruri care nu au fost prinse în acel program.

Cât din ce aţi discutat cu cetăţenii din Moşoaia în 2020 aţi realizat până la acest moment?

Cred că ne apropiem de 65%. Nu mă refer ca sume, ci ca număr de propuneri, discuţii, nemulţumiri şi ce au semnalat oamenii şi noi alături de domnul primar Ion Necula ne-am înhămat să ducem la bun sfârsit. Poate părea un procent mic, dat fiind faptul că ne aflăm în al treilea an de mandat, dar – din punctul meu de vedere – este un procent cât se poate de real și corect. Nu neg că am fi putut ajunge undeva mai sus ca grad de realizare – poate un 80-85% – însă, de-a lungul anilor, au apărut destule proiecte neprevăzute care au fost destul de costisitoare din punct de vedere financiar și care ne-au dat peste cap planurile în anumite momente. Una peste alta, eu sunt mulțumit de ceea ce am realizat până la acest moment și sunt convins că până la finalul mandatului, procentul actual va creşte semnificativ.

Spuneți că ați realizat ceea ce v-ați propus în proporție de 65%. Concret? De exemplu, în ceea ce privește utilitățile publice, care este situația?

La acest capitol, avem două din trei proiecte majore realizate. Am extins rețeaua de de gaze naturale pe străzile Drumu Morii-sat Smeura, Drumu Morii-sat Ciocănăi, strada Apusului, Aleea Cazacilor-sat Ciocănăi, iar anul acesta avem în lucru extinderea din satele Bătrâni și Lăzărești. Singurul proiect în așteptare la acest moment este cel privind introducerea rețelei de canalizare în satele Moșoaia, Bătrâni, Lăzărești și Ciocănăi. Spun că este în așteptare, deoarece nu avem sursă de finanțare pentru el. Așteptăm deschiderea de noi axe, fiindcă dacă l-am implementa cu fonduri de la bugetul propriu, ar fi prea costisitor.

La capitolul infrastructură și transport, cum se prezintă la ora actuală comuna Moșoaia?

Eu zic că se prezintă destul de bine. Și asta pentru că în cei aproape 3 ani de mandat chiar s-au făcut investiții majore în acest domeniu. Au fost asfaltate străzile Stoenari, Bisericii, strada Prunilor – sat Smeura, strada Basangești, strada Dealului – sat Hințești, Aleea Marghiolilor – sat Ciocănăi. Avem în lucru la acest moment strada Principală – sat Bătrâni și strada Principală – sat Lăzărești. Tot anul acesta avem aprobate proiectele pentru reabilitarea și modernizarea străzilor: Olteni – sat Smeura, strada Principală – sat Hințești, strada Principală – sat Dealu Viilor. Vom lucra și la pietruirea străzilor neasfaltate de pe raza comunei in vederea menținerii acestora în stare conformă traficului rutier. Și tot la capitolul infrastructură și transport putem adăuga proiectul privind modernizarea iluminatului public prin montarea de lămpi din stâlp în stâlp în toată comuna, proiect ce va fi implementat până la finalul acestui an.

Educația este unul dintre subiectele importante pentru fiecare administrație. Cum ați gestionat proiectele propuse în acest domeniu?

În 2024 vor fi finalizate lucrările la Şcoala Gimnazială din satul Moșoaia, lucrări începute încă din anul 2011 și sistate de fosta conducere în 2015. Până acum am reușit să transformăm Centrul de zi pentru copii de lângă primărie în grădiniță și After-School – grădinița funcționează de anul trecut și anul viitor va fi transformată în Grădiniță cu Program Prelungit.

Care sunt planurile pentru ultima parte a acestui mandat?

Facem eforturi să găsim un echilibru între dorințele oamenilor și nevoia de dezvoltare pe partea de infrastructură a comunei. În 2022 am reușit să nu deturăm motoarele și sunt convins că așa vom face tot mandatul. Am luptat mult, am discutat, negociat, calculat și apoi aderat la ADI Transport, pentru a intra în zona de transport cu autobuzele Piteștiului. Spre deosebire de alții, nu am stat să ne lăudăm, pentru că am fost ocupați să parcurgem legea, să discutăm cu reprezentanții ADI, să vedem de unde luăm bani și cum formulăm corect un proiect de hotărâre de Consiliu Local.

Planurile pentru perioada următoare, pe scurt, sunt legate de infrastructura comunei, pentru că, din păcate, am fost deficitari și încă mai avem decalaje de recuperat în acest sens, însă, ușor, ușor, le rezolvăm. Nu e ușor să recuperezi un decalaj atât de mare cu bani atât de puțini. Sumele par mari, însă – la o analiză mai atentă – orice om de administrație poate să îți spună că e complicat să faci în 4 ani ce nu s-a făcut în 20. Ce ne-am propus până acum am și reușit!

Care este rețeta succesului administrativ la Moșoaia?

Nu cred că există o rețetă a succesului. Poate experienţa domnului primar, coroborată cu entuziasmul și dorința de a realiza cât mai multe – din partea mea – au făcut ca la Moșoaia lucrurile să intre pe făgașul normal, iar oamenii să înceapă, în sfârșit, să aibă parte de condițiile pe care le merită, cele la standarde europene.

Știu că sunt localități unde sunt divergențe între cei care se află la conducerea Primăriei. Nu spun că la noi nu sunt. Mai avem și noi discuții, perspective diferite… dar întotdeauna primează binele cetățeanului. În cazul nostru, buna colaborare a fost determinată și de faptul că facem parte din aceeași formațiune politică. Asta ne-a ajutat să nu facem politică la Primărie, să nu fim în competiție.

Aveți un proiect de suflet? Unul pentru care ați muncit cu mai mult interes?

Dacă ar fi să știți câtă muncă este depusă la fiecare proiect… Nu pot spune că am tras mai mult să fie implementat un proiect în detrimentul altuia. Sunt conștient că fiecare investiție este extrem de importantă pentru mai mulți sau mai puțini dintre locuitorii comunei.

De exemplu, dacă vorbim despre asfaltări, în ceea ce privește străduțele sau aleile, ei bine, aici putem spune că beneficiari sunt doar cei care locuiesc în zona rezpectivă. Deci impactul investiției este mai mic.

Dacă vorbim despre modernizarea scolilor sau a sistemului de iluminat, crearea de locuri de joacă, sau modernizarea transporului în comun – da, aici impactul este mult mai mare decât în prima situație expusă.

Referitor la proiecte de suflet, sunt foarte mândru de noi – de mine și de domnul primar – că am reușit să aderăm la ADI Transport și să le oferim și locuitorilor din Moșoaia condiții decente la acest capitol. Cel mai sigur, spre finalul acestui an, în toamnă, autobuzele Publitrans vor începe să ruleze și pe cele două trasee stabilite în comuna noastră.

Un alt proiect al cărui anunț l-am așteptat cu mare emoție a fost reînceperea lucrărilor la Școala Gimnazială Moșoaia. Conform discuțiilor avute cu proiectantul, spre finalul primăverii va fi scoasă la licitație lucrarea efectivă. Modernizarea sistemului educational din comună a fost una dintre prioritățile noastre, iar bifarea încă unui proiect reușit ne va bucura foarte mult.

De ce administrație publică și nu în mediul privat?

Pot spune că așa m-a dus viața. Lucrez de peste 15 ani în sectorul public. Funcția de viceprimar este cea mai importantă deținută până acum, iar obținerea ei mă bucură și mă obligă să mă ridic la nivelul așteptărilor atât ale celor care m-au ales, cât ale tuturor locuitorilor comunei Moșoaia. Această funcție mă onorează și mă obligă să fac tot posibilul pentru a deveni cea mai bună versiune a mea, să mă autodepășesc constant.

E merit personal în administraţie sau de echipă?!

Depinde mult de fiecare om în parte şi de ceea ce face, însă este în proportie de 70-80% munca de echipă. Eu le mulţumesc sincer pe această cale colegilor mei din Primărie. Avem un aparat propriu cu care muncim cot la cot zi de zi. Nu e uşor în condiţiile în care media, politica au făcut ca în ultimii ani, între cetăţeanul de rând şi angajatul la stat să se crape o prăpastie… nedreaptă. Oamenii ăştia chiar muncesc din greu pentru salariile pe care le primesc, au răspundere şi responsabilităţi şi din nou ţin să le mulţumesc că sunt profesionişti şi că sunt dedicaţi unei activizăţi deloc uşoare…

„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.