Camera de Conturi Argeş a efectuat un audit financiar asupra conturilor anuale de execuţie bugetară ale Unității Administrativ Teritoriale a Comunei Sălătrucu în perioada 06.09.2022-07.10.2022. În cele ce urmează vă prezentăm principalele constatări ale echipei de control:

Exactitatea și realitatea datelor reflectate în situațiile financiare

  • Au fost constatate neconcordanțe în sumă de 30.255 lei între valoarea totală a creanțelor înregistrate în evidența fiscală analitică și valoarea totală a creanțelor înregistrate în evidența contabilă sintetică a entității auditate, fapt ce a condus la prezentarea eronată a acestora în situațiile financiare aferente anului 2021.

Modul de stabilire, evidențiere și urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul și la termenele stabilite de lege

  • Nu au fost stabilite, evidențiate și încasate venituri în sumă de 7.580 lei provenite din concesionarea unor suprafețe de pajiști aflate în domeniul public al comunei Sălătrucu către terți, ca urmare a neaplicării prevederilor legale privind indexarea anuală, cu indicele de inflație a prețului concesiunii (redevența), pentru care au fost calculate majorări de întârziere în sumă de 687 lei.
  • Nu au fost stabilite, înregistrate și urmărite la încasare veniturile fiscale din impozitul pe teren, datorat de contribuabilii ce dețin în proprietate pădure sau alt teren cu vegetație forestieră, pe raza comunei Sălătrucu, ca urmare a aplicării unei cote de impozitare mai mică decât cea prevăzută de reglementările legale, ceea ce a condus la subevaluarea creanțelor fiscale cu suma de 2.023 lei, din care 1.614 lei creanțe principale și 409 lei creanțe accesorii.

Calitatea gestiunii economico-financiare

  • Au fost angajate și efectuate în perioada 2019-2021, plăți nelegale în valoare de 84.030 lei, pentru care au fost calculate accesorii în sumă de 15.508 lei, reprezentând contravaloarea drepturilor de personal de natura „premiilor anuale (al 13-lea salariu)”, acordate angajaților din cadrul entității controlate fără bază legală.
  • Nu au fost respectate întocmai reglementările aplicabile în procesele de inițiere a unor achiziții directe de bunuri, documentele specifice elaborate de unele compartimente din cadrul primăriei care au identificat necesitățile de produse (beneficiari ai achizițiilor) nefiind conforme/neexistând și în măsură a justifica sprijinirea compartimentului intern specializat în domeniul achizițiilor publice, cu consecința neîndeplinirii obligației legale de a realiza achizițiile de produse în condiții de legalitate și eficiență economică și cu respectarea principiului asumării răspunderii.
    Abaterea a fost sancționată contravențional.

Măsurile luate operativ de conducerea entității auditate pentru înlăturarea deficiențelor constatate

  • În timpul misiunii de audit financiar, personalul de specialitate din cadrul entității auditate a procedat la stabilirea diferențelor existente între cele două tipuri de evidențe și la întocmirea notelor contabile în baza cărora au fost înregistrate corecțiile necesare, abaterea constatată fiind remediată operativ.
  • În timpul misiunii de audit financiar, persoanele cu atribuții din cadrul entității verificate au procedat la stabilirea redevențelor suplimentare cuvenite bugetului local al unității administrativ-teritoriale, potrivit reglementărilor aplicabile în vigoare, operațiune din care a rezultat că valoarea certă a acestora este de 7.580 lei, pentru care se datorează majorări de întârziere de 687 lei, precum și la înregistrarea creanțelor în evidența contabilă.
  • Nu au fost stabilite, înregistrate și urmărite la încasare veniturile fiscale din impozitul pe teren, datorat de contribuabilii ce dețin în proprietate pădure sau alt teren cu vegetație forestieră, pe raza comunei Sălătrucu, ca urmare a aplicării unei cote de impozitare mai mică decât cea prevăzută de reglementările legale, ceea ce a condus la subevaluarea creanțelor fiscale cu suma de 2.023 lei, din care 1.614 lei creanțe principale și 409 lei creanțe accesorii.
  • În timpul misiunii de audit financiar, reprezentanții entității auditate au procedat la stabilirea întinderii prejudiciului adus bugetului local prin plățile nelegale efectuate, operațiune din care a rezultat că au fost acordate unui număr de cinci angajați, cu încălcarea prevederilor legale, drepturi salariale brute în sumă totală de 84.030 lei (din care 48.076 lei drepturi salariale nete plătite necuvenit și 35.954 lei contribuții şi impozit datorate de angajat și angajator), pentru care au fost calculate majorări de întârziere potrivit prevederilor art. 73^1 din Legea finanțelor publice nr. 500/2002, cu și completările ulterioare (1% pe lună), până la data auditului, în sumă de 15.508 lei, rezultând un prejudiciu total de 99.538 lei. De asemenea, s-a procedat la înregistrarea sumelor stabilite în evidența contabilă a entității cu notele contabile nr. 58850, nr. 58851 și nr. 58854 din data de 29.09.2022.

Opinia de audit/Concluzii

Opinia exprimată a fost OPINIE CONTRARĂ, deoarece valoarea abaterilor cu influență asupra situațiilor financiare depășește nivelul pragului de semnificație stabilit în etapa de planificare a auditului.

Măsurile dispuse și recomandările formulate de Camera de Conturi

  • Înregistrarea și urmărirea în vederea încasării la bugetul local al unității administrativ-teritoriale a veniturilor nefiscale suplimentare, stabilite în timpul misiunii de audit financiar, în valoare totală de 8.267 lei, din care 7.580 lei reprezintă diferență de redevență nestabilită, necalculată și neevidențiată și 687 lei majorări de întârziere care urmează a fi actualizate până la data stingerii integrale a debitului.
  • Înregistrarea și urmărirea în vederea încasării la bugetul local al unității administrativ-teritoriale a veniturilor fiscale suplimentare, stabilite în timpul misiunii de audit financiar, în valoare totală de 2.023 lei, din care 1.614 lei reprezintă impozit pe teren nestabilit, necalculat și neevidențiat și 409 lei majorări de întârziere aferente, cu respectarea termenelor și condițiilor stabilite de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
  • Asigurarea conformității, cu reglementările aplicabile în vigoare, a modului de stabilire și acordare a drepturilor salariale cuvenite funcționarilor publici din cadrul instituției prin efectuarea următoarelor diligențe: recuperarea integrală prejudiciului stabilit în timpul misiunii de audit financiar la nivelul sumei totale de 99.538 lei, din care 84.030 lei plăți nelegale reprezentând „premiu anual – al 13-lea salariu” (48.076 lei drepturi salariale nete plătite necuvenit şi 35.954 lei contribuții şi impozit datorate de angajat și angajator) și 15.508 lei majorări de întârziere aferente, calculate până la data auditului, care urmează a fi actualizate până la data încasării integrale a debitului; întocmirea și depunerea declarațiilor rectificative D112, corespunzătoare fiecărei luni din cadrul perioadei în care au fost acordate necuvenit drepturile salariale menționate anterior.

„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.