Noi norme metodologice sunt aplicabile vehiculelor fără stăpân și vehiculelor abandonate. Hotărârea prin care au fost introduse noile norme stabilește și care sunt indiciile sau aspectele de care se ține cont atunci când se stabilește că un vehicul este fără stăpân sau abandonat.
Noile norme metodologice aplicabile vehiculelor fără stăpân și vehiculelor abandonate sunt conținute de H.G. 152/2023, ce se aplică deja.
Pe lângă alte aspecte legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri ce aparțin statului, noua hotărâre stabilește și ce elemente sunt luate în calcul atunci când se stabilește că o mașină este fără stăpân sau abandonată și se stabilește ridicarea ei.
Concret, potrivit H.G. 152/2023, aspectele avute în vedere atunci când se apreciază că un vehicul este fără stăpân sau abandonat sunt legate de starea fizică sau situația juridică a vehiculului, cum ar fi, printre altele:
- gradul de uzură ridicat al acestuia, de natură a-l face impropriu utilizării conform destinației;
- lipsa unor părți componente;
- radierea din circulație;
- lipsa asigurării obligatorii de răspundere civilă auto;
- expirarea termenului inspecției tehnice periodice (ITP).
Potrivit Codului rutier, în cazul în care ITP-ul unei mașini expiră, înmatricularea acesteia este suspendată automat.
Vehicul fără stăpân este considerat cel fără plăcuță de înmatriculare sau alte marcaje oficiale ori înmatriculate în străinătate, staționat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale, al cărui proprietar sau deținător legal este necunoscut.
În același timp, vehicul abandonat este orice vehicul aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale de cel puțin șase luni, al cărui proprietar sau deținător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice că acesta nu respectă condițiile legale pentru a circula pe drumurile publice.
Ca regulă generală, mașinile abandonate sunt ridicate de autorități de pe domeniul public. Din 2020, cei care-și abandonează mașinile riscă să rămână fără ele după numai șase luni, nu după un an, așa cum era înainte.
Astfel, potrivit Legii 421/2002, în cazul în care exista indicii temeinice ca un vehicul ar fi fără stăpân sau ca ar fi abandonat și se află pe domeniul public, agenții constatatori din aparatul propriu al consiliului local, împuterniciți de primar, precum și agenții aparținând organelor de poliție vor întocmi procese-verbale de constatare.
Agentul constatator va afișa o somație pe caroseria autovehiculului, prin care solicită ridicarea acestuia de pe terenul aparținând domeniului public în termen de zece zile.
După expirarea acestui termen, primarul dispune inventarierea, expertizarea, ridicarea, transportarea și depozitarea autovehiculului și a bunurilor aflate în interiorul acestuia, prin grija agentului constatator, într-un loc special amenajat.
Pentru a identifica proprietarul, primarul aduce la cunoștința publică caracteristicile tehnice ale vehiculului și locul de unde acesta a fost ridicat, printr-un anunț publicat într-un cotidian local. Lista cu vehiculele fără stăpân se afișează și la primărie, într-un loc special amenajat.
Dacă în termen de zece zile de la data anunțului, proprietarul nu se prezintă la autorități pentru a revendica și ridica vehiculul, acesta va intra în proprietatea primărie din localitatea de unde a fost ridicat. Mașinile abandonate sunt apoi vândute sau scoase din circulație și casate.
„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.