Camera de Conturi Argeş a desfăşurat o acţiune de audit financiar asupra conturilor anuale de execuție bugetară ale Unității Administrativ Teritoriale a Orașului în perioada 19.04.2022-19.05.2022. Principalele constatări ai fost acestea:

Exactitatea şi realitatea datelor reflectate în situaţiile financiare:

  • Au fost diminuate în mod eronat creanțele UAT, evidențiate în contul 467 „Creditori ai bugetului local”, cu valoarea suprasolvirilor înregistrate şi menținute în analitic în debitul acestui cont.
  • Au fost menținute nejustificat în debitul contului 231 „Active fixe corporale în curs de execuție”, lucrări de investiții finalizate și recepționate, aparținând domeniului public al unității administrativ-teritoriale în valoare totală de 350.049 lei.
  • Nu au fost înregistrate în evidența contabilă extrabilanțieră, garanțiile de bună execuție constituite de operatorii economici, aferente lucrărilor realizate în baza a unsprezece contracte de achiziție publică de lucrări, în valoare totală de 6.113.876 lei.
  • Nu au fost trecute în categoria materialelor de natura obiectelor de inventar activele fixe corporale aparținând domeniului privat al U.A.T.O. Topoloveni, amortizate integral, cu o valoare de inventar mai mică decât limita de 2.500 lei stabilită prin H.G. nr.72/2014 privind stabilirea valorii de intrare a activelor fixe la instituțiile publice, în valoare totală de 98.025 lei.
  • A fost menținută eronat, în soldul Contului 105 „Diferențe din reevaluare”, suma de 18.039 lei reprezentând diferențe din reevaluarea activelor fixe corporale și necorporale ale instituției, deși potrivit prevederilor legale, acest sold trebuia transferat în Contul 117 „Rezultatul reportat” la data amortizării integrale a bunurilor.
  • Nu au fost scăzute din evidențele fiscale și contabile ale entității auditate și, implicit, au fost raportate în situațiile financiare, creanțe bugetare în valoare totală de 43.281 lei, aferente unui număr de 43 contribuabili, persoane juridice, care figurau ca fiind radiați din Registrul Comerțului la finalul anului 2021 și pentru care nu a fost atrasă răspunderea altor persoane, în condițiile legii.
  • Au fost menținute în mod nejustificat, în evidența fiscală la data de 31.12.2021 creanțe reprezentând amenzi judiciare și contravenționale, în cuantum de 58.364 lei, aferente unui număr de 34 de contribuabili persoane fizice decedate.

Modul de stabilire, evidențiere și urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul și la termenele stabilite de lege:

  • Nu a fost întocmit un program de inspecții fiscale în vederea verificării realității datelor declarate de către contribuabili și, de asemenea, în cazul persoanelor fizice și juridice, dosarele fiscale constituite nu conțin în toate cazurile documente referitoare la masa impozabilă a contribuabililor, constatându-se că acestea sunt incomplete sau conțin documentații neactualizate.
  • Nu au fost întreprinse demersurile legale în vederea înlocuirii sancțiunii amenzii contravenționale cu sancțiunea prestării de muncă în folosul comunității, în condițiile O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare, în cazul debitorilor cu domiciliul pe raza administrativ-teritorială a UATO Topoloveni, pentru care nu a existat posibilitatea executării silite.

Organizarea, implementarea și menținerea sistemelor de management și control intern (inclusiv audit intern):

  • Nu au fost consemnate la viza de control financiar preventiv pe propriu toate angajamentele legale încheiate de UATO Topoloveni în perioada auditată supuse operațiunii menționate și nu a fost întocmit “Registrul privind operațiunile prezentate la viza de control financiar preventiv”.

Calitatea gestiunii economico-financiare:

  • Au fost acordate drepturi salariale care au depășit nivelul prevăzut de lege unui număr de 2 salariați, funcționari publici, din cadrul aparatului de specialitate al UATO Topoloveni, fapt ce a condus la efectuarea de plăți nelegale în perioada iulie 2020-martie 2022, în sumă totală brută de 121.578 lei, pentru care au fost calculate majorări de întârziere aferente, în sumă de 7.023 lei, prejudiciul adus bugetului local al unității administrativ-teritoriale fiind de 128.601 lei.

Măsurile luate operativ de conducerea entității auditate pentru înlăturarea deficiențelor constatate:

  • În timpul misiunii de audit financiar, persoanele cu atribuții din cadrul entității verificate au procedat la aplicarea vizei CFP pe angajamentele legale, pe facturile în original sau alte documente întocmite în vederea plății acestora, numărul, data notei contabile și semnătura persoanei care a înregistrat în contabilitate lichidarea cheltuielilor precum și la organizarea și conducerea Registrului privind operațiunile prezentate la viza de control financiar preventiv, pentru operațiunile aferente anului 2021, abaterea constatată fiind astfel integral remediată.
  • În timpul misiunii de audit financiar persoanele cu atribuții din cadrul entității verificate au procedat la identificarea și scăderea din evidența fiscală a instituției publice a creanțelor bugetare aferente contribuabililor persoane juridice, radiați din Registrul Comerțului, pentru care nu a fost atrasă răspunderea altor persoane, în condițiile legii, în valoare totală de 43.281 lei, abaterea constatată fiind remediată operativ.
  • În timpul misiunii de audit financiar, persoanele cu atribuții din cadrul entității verificate au procedat la anularea creanțelor în sumă de 58.364 lei, provenind din amenzi aplicate persoanelor fizice decedate în perioada 2020-2021 şi scăderea acestora din evidenţa contabilă, abaterea constatată fiind integral remediată.
  • În timpul misiunii de audit financiar, persoanele cu atribuții din cadrul entității verificate au procedat la identificarea activelor fixe corporale finalizate, operațiune din care a rezultat că valoarea acestora este de 350.049 lei, precum și la transferul acestora în conturile corespunzătoare, prin întocmirea notelor de contabilitate în baza căreia operațiunile au fost înregistrate în evidența contabilă a entității, abaterea constatată fiind remediată operativ.
  • În timpul misiunii de audit financiar, persoanele cu atribuții din cadrul entității verificate au procedat la înregistrarea în evidența contabilă extrabilanțieră a entității a sumei de 6.113.876 lei, reprezentând contravaloarea garanțiilor de bună execuție constituite aferente contractelor de lucrări derulate în perioada auditată, abaterea constatată fiind astfel remediată.
  • În timpul misiunii de audit financiar, persoanele cu atribuții din cadrul entității verificate au procedat la diminuarea soldul contului 105 „Diferențe din reevaluare” cu suma de 18.039 lei, concomitent cu majorarea soldului contului 117 „Rezultat reportat” cu aceeași sumă, abaterea constatată fiind astfel remediată.
  • În timpul misiunii de audit financiar, persoanele cu atribuții din cadrul entității verificate au procedat la trecerea activelor fixe corporale din domeniul privat al unității administrativ-teritoriale, în valoare totală de 98.025 lei, care îndeplineau condițiile prevăzute de lege, în categoria bunurilor de natura obiectelor de inventar, abaterea constatată fiind astfel remediată.
  • În timpul misiunii de audit financiar, persoanele cu atribuții din cadrul entității verificate au procedat la stabilirea valorii totale a suprasolvirilor cu care s-au diminuat creanțele bugetare, la data de 31.12.2021, operațiune din care a rezultat că suma acestora este de 14.587 lei, precum și la înregistrarea în evidența contabilă a elementelor patrimoniale menționate, abaterea constatată fiind astfel integral remediată.
  • În timpul misiunii de audit financiar, persoanele cu atribuții din cadrul entității verificate au stabilit întinderea prejudiciului, operațiune din care a rezultat că suma certă totală a acestuia este de 128.601 lei, din care 121.578 lei reprezintă diferențe salariale acordate peste nivelul prevăzut de lege și 7.023 lei majorări de întârziere, calculate, până la data de 30.03.2022, potrivit art. 73^1 din Legea nr. 500/2002, privind finanțele publice, actualizată.

Opinia de audit:

Opinia exprimată a fost OPINIE CONTRARĂ, deoarece:

  • situațiile financiare nu au fost întocmite din toate punctele de vedere semnificative în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil în România;
  • situațiile financiare nu prezintă o imagine reală şi fidelă a poziției financiare, a performanței sau a modificării poziției financiare a entității;
  • modul de administrare a patrimoniului public şi privat al unității administrativ-teritoriale, precum şi execuția bugetelor de venituri şi cheltuieli nu respectă principiile legalității şi regularității, întrucât valoarea cumulată a erorilor/abaterilor de la legalitate şi regularitate constatate se situează peste pragul de semnificație de 2%.

Măsurile dispuse şi recomandările formulate de Camera de Conturi:

  • Înlocuirea amenzilor cu sancțiunea obligării contravenienților la prestarea de activități în folosul comunității, în cazul debitorilor pentru care nu există posibilitatea executării silite, în conformitate cu prevederile O.G. nr. 2/2001, privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare.
  • Organizarea și exercitarea activității de inspecție fiscală prin personalul din compartimentul de specialitate al autorității administrației publice locale, precum și actualizarea dosarelor fiscale prevăzute de lege în vederea determinării corecte şi la timp a veniturilor cuvenite bugetului local, în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală aprobat prin Legea nr. 207/2015.
  • Recuperarea integrală a prejudiciului stabilit în timpul misiunii de audit la nivelul sumei de 128.601 lei, din care 71.121 lei reprezintă drepturi salariale nete, 50.457 lei contribuții angajat (CAS, CASS și impozit), 2.732 lei contribuții angajator (CAM) și 7.023 lei majorări de întârziere aferente calculate până la 30.03.2022, potrivit art. 73^1 din Legea nr. 500/2002, privind finanțele publice, actualizată, ce vor fi actualizate la data încasării efective, potrivit prevederilor art. 33, alin. (3) din Legea 94/1992, republicată, privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi.

„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.