În perioada 05.07.2021-30.07.2021, Camera de Conturi Argeş a desfăşurat, la Arefu, Auditul financiar asupra conturilor anuale de execuție bugetară ale Unității Administrativ Teritoriale a Comunei. Vă prezentăm, pe capitole, principalele constatări, cu menţiunea că, la final, echipa condusă de edilul-şef Gheorghe Stoican nu a avut mari emoţii:

Organizarea, implementarea şi menţinerea sistemelor de management şi control intern (inclusiv audit intern)

Nu a fost luate măsuri pentru elaborarea, aprobarea, aplicarea și perfecționarea în totalitate a structurilor organizatorice, reglementărilor metodologice, procedurilor și criteriilor de evaluare, pentru a satisface cerințele generale și specifice de control intern, fiind constatate următoarele deficiențe:

  • nu a fost elaborat planul de implementare a măsurilor de control pentru riscurile semnificative la nivelul entităţii publice;
  • nu a fost evaluat stadiul implementării sistemului de control intern managerial, la nivelul compartimentelor funcționale, conform modelului din OSGG nr. 600/2018.

Calitatea gestiunii economico-financiare

  • Au fost efectuate plăti nelegale în sumă de 4.737 lei reprezentând contravaloarea drepturilor salariale acordate în luna iunie 2020 unui număr de 4 angajați ai UATC Arefu, peste nivelul prevăzut de reglementările aplicabile în vigoare.
  • Au fost efectuate plăți nelegale, din creditele bugetare aprobate la articolul bugetar 71.01.01 „Construcții”, în sumă de 25.214 lei, reprezentând contravaloarea cantităților de lucrări acceptate la plată și decontate, dar neexecutate, precum și contravaloarea profitului majorat nejustificat în urma ajustării valorii manoperei, generată de necesitatea acoperirii creșterii cheltuielilor salariale din domeniul construcțiilor prevăzute de O.U.G. 114/2018, incluse în situațiile de lucrări întocmite pentru obiectivul de investiții „Servicii de proiectare faza PT+DE, documentație avize și lucrări de execuție Modernizare Drum Comunal DC 249, în Comuna Arefu, Județul Argeș”.

Măsurile luate operativ de conducerea entității auditate pentru înlăturarea deficiențelor constatate:

  • În timpul misiunii de audit, persoanele cu atribuții în domeniul în care a fost constatată abaterea au procedat la întocmirea planului anual de implementare a măsurilor de control și la evaluarea stadiului implementării sistemului de control intern managerial. Urmare măsurilor dispuse de conducerea entității, în mod operativ, abaterea constatată a fost remediată în totalitate.
  • În timpul misiunii de audit, persoanele cu atribuții în domeniul în care a fost constatată abaterea au procedat la stabilirea întinderii prejudiciului adus bugetului local prin plățile nelegale efectuate reprezentând drepturi salariale acordate peste nivelul prevăzut de lege, operaţiune din care a rezultat că valoarea certă a acestuia este de 5.278 lei, din care 4.737 lei debit și 541 lei majorări de întârziere aferente, precum și la recuperarea pierderii patrimoniale suferite, abaterea constatată fiind astfel integral remediată.
  • În timpul misiunii de audit, persoanele cu atribuții în domeniul în care a fost constatată abaterea au procedat la stabilirea întinderii prejudiciului adus bugetului local prin plățile nelegale efectuate reprezentând contravaloarea cantităților de lucrări acceptate la plată și decontate, dar neexecutate, precum și contravaloarea profitului majorat nejustificat în urma ajustării valorii manoperei, generată de necesitatea acoperirii creșterii cheltuielilor salariale din domeniul construcțiilor prevăzute de O.U.G. 114/2018, incluse în situațiile de lucrări întocmite pentru obiectivul de investiții „Servicii de proiectare faza PT+DE, documentație avize și lucrări de execuție Modernizare Drum Comunal DC 249, în Comuna Arefu, Județul Argeș”, operaţiune din care a rezultat că valoarea certă a acestuia este de 27.483 lei, din care 25.214 lei debit și 2.269 lei majorări de întârziere aferente, precum și la recuperarea pierderii patrimoniale suferite, abaterea constatată fiind astfel integral remediată.

Opinia de audit

Opinia exprimată a fost o opinie cu rezerve cu paragraf de evidențiere a unor aspecte, deoarece valoarea abaterilor cu influență asupra situațiilor financiare, în sumă totală de 29.251 lei, este sub nivelul pragului de semnificație stabilit în etapa de planificare a auditului (115.429 lei) și urmare a măsurilor dispuse de conducerea entității în timpul misiunii de audit financiar, acestea au fost remediate în totalitate.

În temeiul art. 33 alin. (2) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, a fost emis și comunicat entității auditate, Certificatul de conformitate.

Măsurile dispuse și recomandările formulate de Camera de Conturi: Nu este cazul.

„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.