Prefectul de Argeş şi-a depăşit atribuţiile constituţionale prevăzute de art. 123, alin. 5 din Constituţie prin atacarea în contencios administrativ a HCL nr. 36/31.08.2023, în baza considerentelor mai jos exprimate!

Actul contestat reprezintă o simplă cerere/comunicare, nicidecum un act administrativ. Actul a cărui anulare s-a cerut a fost emis în baza şi în executarea art. 292, alin. 1 a Ordonanţei de Urgenţă nr. 57/2019, de către o autoritate publică.

Potrivit art. 292, alin. 1 din O.U.G. nr. 57/2019 (1) Trecerea unui bun din domeniul public al statului în domeniul public al unei unităţi administrativ-teritoriale se face la cererea Consiliului Judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a Consiliului Local al comunei, al oraşului sau al municipiului, după caz, prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de autorităţile prevăzute la art. 287, lit. a), care au în administrare bunul respectiv, dacă prin lege nu se dispune altfel.

În drept, potrivit art. 1 din Legea nr. 554/2004, orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de către o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente.

Prin urmare, obiectul acţiunii în contencios administrativ îl constituie actul administrativ, definit de art. 2, lit. c – act unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în concret a legii, care dă naştere, modifică sau stinge raporturi juridice.

Faţă de aceste dispoziţii, dând o calificare actului contestat, apreciem că acesta nu se încadrează în categoria actelor administrative, pentru că în conţinutul său nu se regăsesc caracteristicile acestui act, cum ar fi: manifestare de voinţă expresă, unilaterală, capacitatea de a da naştere, a modifica sau stinge raporturi juridice.

Ceea ce caracterizează actul contestat este scopul său, respectiv acela de a se adresa o cerere Guvernului în vederea emiterii unei posibile Hotărâri de Guvern, hotărâre care va justifica temeinic motivul încetării uzului sau interesului naționl conform art. 292, alin. 2 din O.U.G. nr. 57/2019.

Pe de altă parte, pentru ca actul emis de o autoritate publică să fie un act administrativ, este necesar ca el să producă efecte, adică să dea naştere la drepturi şi obligaţii între părţi, ceea ce nu este cazul în speţă, întrucât obligaţia Consiliului Local de a formula o cerere în acest sens decurge tot din dispoziţiile O.U.G. nr. 57/2019. Mai mult decât atât, Consiliului Local O.U.G. nr. 57/2019 nu i-a conferit atributul de a emite Hotărârea de trecere a unui bun domenial în proprietatea lui, ci doar obligația de a face o cerere în acest sens.

În concluzie, apreciez că actul contestat este o simplă operaţiune administrativă de comunicare, ce are drept scop solicitarea de emitere a unei H.G.

Operaţiunile tehnico-materiale reprezintă ansamblul faptelor administrative care nu produc efecte juridice, dar sunt indispensabile pentru realizarea sarcinilor administraţiei publice. Aceste operaţiuni deţin ponderea în cadrul activităţii administraţiei publice, cea mai mare parte a personalului din cadrul acesteia având ca obligaţii de serviciu realizarea unor asemenea operaţiuni.

Operaţiunile tehnico-productive sunt specia faptelor administrative nejuridice prin care se realizează fizic, material, prestarea, de către administraţie, a unor servicii de interes general. Prin aceste operaţiuni se transpun în practică atât acte juridice ale autorităţilor administraţiei publice, cât şi legile în baza cărora au fost emise actele respective.

Faţă de această calificare, apreciez că acţiunea în anularea actului, întemeiată pe dispoziţiile Legii nr. 554/2004, apare ca inadmisibilă.

Sper să avem acelaşi deznodământ similar Bulevardului Pardon din oraşul Câmpulung!

„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.