Venitul minim garantat – Legea 416/2001
Beneficiari: Familiile şi persoanele singure ale căror venituri se situează sub nivelul lunar al venitului minim garantat au dreptul la ajutor social.
Ajutorul social se acordă pe bază de cerere şi declaraţie pe propria răspundere, însoţite de actele doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile realizate în luna anterioară depunerii cererii de către membrii acesteia – Anexa 1.
Lista documentelor va fi adusă la cunoştinţă solicitanţilor prin afişare la sediul Direcţiei de Asistenţă Socială Curtea de Argeş sau prin afişare pe pagina de internet a acesteia.
Cuantumul ajutorului social se stabileşte ca diferenţă între nivelul venitului minim garantat şi venitul net lunar al familiei sau persoanei singure.
Cuantumul lunar al Venitului Minim Garantat (VMG) este stabilit prin raportare la indicatorul social de referinţă ISR, a cărui valoare este stabilită prin lege la 525,5 lei.
Nivelurile pentru VMG sunt următoarele:
1. Persoana singură = 149 lei.
2. Familia formată din 2 persoane = 269 lei.
3. Familia formată din 3 persoane = 376 lei.
4. Familia formată din 4 persoane = 465 lei.
5. Familia formată din 5 persoane = 554 lei.
Pentru fiecare altă persoană peste numărul de 5 persoane, ajutorul social se măreşte cu 0,073 x ISR = 38,3615 lei.
Ce trebuie să faci pentru a obţine ajutorul social?
PASUL I
Se întocmeşte o cerere-declaraţie pe propria răspundere în care se solicită ajutor social, la care se ataşează celelalte documente sau acte doveditoare cu privire la componenţa familiei, la veniturile realizate etc.
Acte necesare depunerii ajutorului social:
a) Cerere şi declaraţie pe propria răspundere pentru acordarea unor drepturi de asistenţă socială; Anexa 1 la H.G. 599/2017.
b) Notificare privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
c) Acte doveditoare privind componenţa familiei.
Actele necesare privind componenţa familiei pentru cetăţenii români:
- B.I. (buletin identitate) sau C.I. (carte de identitate) sau C.I.P. (carte de identitate provizorie).
Actele necesare privind componenţa familiei pentru cetăţenii străini sau apatrizi:
- C.I. – carnet de identitate.
- L.S.T. – legitimaţie de şedere temporară-
- D.I. – document de identitate.
- Certificate de naştere ale copiilor.
- Certificat de căsătorie.
- Certificat deces.
- Hotărâre definitivă de încuviinţare a adopţiei, de încredinţare sau plasament familial al minorului, mandatul poştal în care se specifică cuantumul alocaţiei de întreţinere.
- Actul din care să rezulte calitatea solicitantului de tutore sau curator.
- Actul din care să rezulte că un membru al familiei urmează o formă de învăţământ la cursuri de zi.
- Acte din care să rezulte încadrarea în categoria persoanelor cu handicap accentuat sau grav, gr. I sau gr. II de invaliditate pentru persoanele aflate în întreţinere.
- Actul doveditor privind proprietatea, contract de închiriere.
- În cazul divorţului cu copii încredinţaţi se va prezenta hotărârea judecătorească privind pensia de întreţinere.
PASUL II
În termen de 15 zile de la data înregistrării cererii se efectuează ancheta socială în vederea evaluării situaţiei sociale şi materiale a familiei.
Ulterior se emite dispoziţie de punere în plată sau de respingere, document care va fi trimis la domiciliul solicitantului în termen legal.
PASUL III
Stabilirea dreptului la ajutor social se face începând cu luna următoare celei în care s-au depus, verificat şi înregistrat toate documentele cu privire la veniturile şi la numărul membrilor familiei.
Obligaţiile beneficiarilor de ajutor social
După stabilirea dreptului de ajutor social, titularul ajutorului social are următoarele obligaţii:
a) să comunice primarului, în scris, orice modificare intervenită cu privire la domiciliul, veniturile şi la numărul membrilor familiei, în termen de 15 zile de la data la care a intervenit aceasta;
b) să furnizeze toate informaţiile necesare pentru efectuarea anchetei sociale;
c) să efectueze sau, după caz, să asigure prin alte persoane apte de muncă din familie, efectuarea orelor de muncă în folosul comunităţii.
Persoanele apte de muncă pentru care se acordă ajutorul social şi care nu realizează venituri din salarii sau din alte activităţi, potrivit legii, au obligaţia de a nu refuza un loc de muncă oferit sau participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională.
Prin persoana aptă de muncă se înţelege persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are vârsta cuprinsă între 16 ani şi vârsta standard de pensionare;
b) nu urmează o formă de învăţământ cursuri de zi prevăzută de lege;
c) are starea de sănătate şi capacitatea fizică şi psihică corespunzătoare, care o fac aptă pentru prestarea unei munci.
„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.