În contextul pachetului de măsuri fiscal-bugetare anunţate de către Guvernul României, Asociația Oamenilor de Afaceri Argeș, asumând-și rolul de susținător și promotor al dezvoltării durabile a mediului de afaceri, înaintează o serie de propuneri, pe care le consideră oportune şi, totodată, echitabile:

  1. Pachetul de reforme avut în vedere pentru echillibrarea bugetului de stat şi menţinerea lui în limitele convenite cu instituţiile internaţionale trebuie să se realizeze prin efortul comun al sectorului bugetar şi al mediului de afaceri. Prin urmare, mediul de afaceri aşteaptă în condiţii de transparenţă impactul fiscal-bugetar real al măsurilor de reaşezare a cheltuielilor bugetare, precum şi pe cel al creşterilor de impozite şi taxe în zona veniturilor bugetare. Din primele evaluări estimăm că sarcina reechilibrării bugetare va fi de cca 80% în zona mediului de afaceri (contribuabililor) şi de doar 20% în zona bugetară.
  2. Mediul de afaceri înţelege raţiunea eliminării unor facilităţi fiscale din anumite domenii, dar în acel efort comun ar trebui ca sectorul bugetar să-şi redimensioneze o serie de cheltuieli publice (restructurarea aparatului bugetar propriu, reforma adiministrativă – ex.: numărul mare de comune existent), reducerea impactului bugetar aferent pensiilor speciale, prioritizarea realizării unor investiţii şi eliminarea risipei bugetare).
  3. Creşterea fiscalităţii prin impunerea unui impozit minim de 1% din cifra de afaceri în cazul societăţilor cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro va conduce, de fapt, în anumite domenii (ex.: distribuţia de bunuri alimentare, nealimentare, farmaceutice, energie) la echivalentul unei rate de impozit pe profit de peste 25-30%), ştiut fiind că în aceste domenii de activitate, rata medie a profitului brut este sub 4%. Aplicarea acestui impozit suplimentar pe pieţele reglementate (ex.: produse farmaceutice/medicamente) poate conduce la blocarea activităţii sau introducerea ulterioară a unor forme de subvenţionare a consumatorului final, deci un efort bugetar suplimentar.
  4. Majorarea salariului minim trebuie să se facă într-o manieră predictibilă şi anunţată cu o perioadă rezonabilă în avans, şi nu de la o lună la alta. Creşterea acestuia va conduce automat la majorarea salariilor din sectorul bugetar, acestea fiind direct corelate/multipli ai salariului minim. La final, prin această majorare a salariului minim, vom fi în situaţia unui efort bugetar suplimentar (plus de cheltuieli), şi mai puţin în situaţia unor venituri suplimentare colectate la bugetul de stat, respectiv bugetul asigurărilor sociale de stat.

Consiliul Director al AOA Argeș

„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.