Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a supus consultării publice ordinul pentru aprobarea „Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului Naţional de Investiţii Anghel Saligny”, pentru categoriile de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-d).
„Pentru a evita creşterea disparităţilor şi pentru a asigura coeziunea teritorială, fiecare unitate administrativ-teritorială va avea prealocată finanţarea minimă pentru cel puţin un proiect eligibil, în limita sumei prevăzute în normele metodologice. Totodată, localităţile care accesează împreună fondurile disponibile prin acest program, prin Asociaţiile de Dezvoltare Intercomunitară, vor putea beneficia de o finanţare sporită cu 10%”, a precizat Cseke Attila, ministrul Dezvoltării.
Aşadar, vor fi alocate cel puţin 140 de milioane de lei pentru fiecare judeţ, 4 milioane pentru fiecare comună şi 7 milioane de lei pentru fiecare oraş. De asemenea, pentru fiecare municipiu (în afară de reşedinţele de judeţ) vor fi alocate 10 milioane de lei, iar pentru fiecare reşedinţă de judeţ – 43 de milioane de lei. Fiecare sector al municipiului Bucureşti poate accesa fonduri în valoare totală de 35 milioane lei pentru proiecte prin Programul Naţional de Investiţii „Anghel Saligny”.
Potrivit indicatorilor minimali, prin Program vor fi finanţate 12.000 km de reţele de alimentare cu apă şi canalizare construite/extinse, 700.000 de branşamente individuale la sistem de alimentare cu apă/racorduri individuale la sistem de canalizare, construcţia sau modernizarea a 2.000 km de drumuri judeţene şi variante ocolitoare şi 3.000 km de drumuri comunale.
Programul Naţional de Investiţii „Anghel Saligny” prevede finanţarea proiectelor pentru alimentări cu apă şi staţii de tratare a apei, sisteme de canalizare şi staţii de epurare a apelor uzate, drumurile publice clasificate şi încadrate în conformitate cu prevederile legale în vigoare ca drumuri judeţene, drumuri de interes local, respectiv drumuri comunale şi/sau drumuri publice din interiorul localităţilor, precum şi variante ocolitoare ale localităţilor, poduri, podeţe, pasaje sau punţi pietonale, inclusiv pentru biciclete şi trotinete electrice. În plus, normele iau în considerare componenta de mediu ca obiectiv specific pentru investiţiile ce se vor finanţa prin Program. Ministrul a specificat că îmbunătăţirea condiţiilor igienico-sanitare, a calităţii mediului şi diminuarea surselor de poluare la nivel local vor fi parte a obiectivelor proiectelor locale.
Odată aprobat proiectul de ordin, care prevede normele metodologice, MDLPA pune la dispoziţia beneficiarilor platforma digitală investitii.mdlpa.ro. Astfel, derularea programului va fi total transparentă, întrucât UAT-urile şi subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti îşi vor putea crea conturi individuale pe platforma digitală prin care vor fi gestionate proiectele finanţate prin Programul Naţional de Investiţii „Anghel Saligny” – a adăugat ministrul Dezvoltării, Cseke Attila.
Contractele de finanţare multianuale încheiate între MDLPA şi beneficiari au o durată de maximum 5 ani bugetari, fără a depăşi data de 31 decembrie 2028, şi se încheie în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinaţie, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare. Execuţia contractelor va fi permanent monitorizată pentru a evita deturnările de fonduri. Va fi organizată o structură specială în cadrul MDLPA, care va asigura monitorizarea proiectelor.
Pentru evitarea situaţiilor în care lucrările recente de asfaltare sunt sparte pentru construirea reţelei de apă şi canalizare, se vor finanţa proiecte de modernizări de drumuri doar acolo unde există deja reţea de apă şi canalizare.
Pe pagina Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei se găsesc, în consultare publică, proiectele de acte normative prin care se stabilesc standardele de cost privind dezvoltarea reţelelor de apă, canalizare şi gaze, care sunt preluate din proiectele finanţate din fonduri europene. Totodată, standardele de cost pentru modernizarea reţelei de drumuri au la bază standardele adoptate în 2010, dar abrogate în 2018, ajustate, pe baza datelor oficiale ale Institutului Naţional de Statistică, cu creşterea preţurilor materialelor de construcţii.
„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.