ℹ️ Ieri, 26 iunie 2024, a avut loc, la Primăria Municipiului Pitești, conferința de presă lunară, susținută de către primarul Cristian Gentea, în cadrul căreia a fost prezentat stadiul lucrărilor în desfășurare, aferente proiectelor în curs de realizare, din municipiul Pitești.

Pe agenda întâlnirii cu presa, Executivul a prezentat în amănunt, cronologic, documentele care stau la baza derulării Contractului de proiectare și execuție a stațiilor de autobuz din municipiul Pitești – „Stații de așteptare călători transport urban în zona municipiului Pitești”:

• 2015 – Încheierea Contractului de servicii nr. 46840/19.10.2015, având ca obiect: întocmirea studiilor de teren (geotehnic și topografic), Studiul de Fezabilitate, Analiza cost-beneficiu, Cererea de finanțare și Documentația pentru avize și acorduri pentru obiectivul „Stații de așteptare călători transport urban în zona municipiului Pitești”.

• 2016 – Aprobarea (după elaborarea documentațiilor de către proiectant și predarea acestora către Primărie) de către municipalitate a Studiului de Fezabilitate și a Devizului general privind cheltuielile necesare realizării acestei investiții, prin HCL nr. 166/28.04.2016 privind aprobarea Studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investiții „Stații de așteptare călători transport urban în zona municipiului Pitești”. Valoarea totală a devizului – 8.412.843,60 lei, inclusiv TVA (99 de stații – 17.000 euro/stație). Pentru Studiul de Fezabilitate s-a plătit suma de 45.000 de lei. Raportul la Hotărâre este semnat de domnul viceprimar Cornel Constantin Ionică.


• 2018 – se solicită din nou aprobarea achiziționării serviciilor de elaborare a Documentației tehnico-economice și de scriere a Cererii de finanțare pentru obiectivul de investiții „Stații de așteptare călători transport urban în zona municipiului Pitești”, prin Referatul nr. 48521/12.10.2018 al Serviciului Dezvoltare și Managementul Proiectelor. Referatul este vizat de domnul viceprimar Sorin Apostoliceanu și aprobat de domnul Laurențiu Zidaru pentru Cornel Constantin Ionică, primarul municipiului.

În Nota conceptuală nr. 48520/12.10.2018, care a făcut parte din documentele achiziției, la punctul 3. Estimarea suportabilității investiției publice, punctul 3.1 Estimarea cheltuielilor pentru execuția obiectivului de investiții, luându-se în considerare, după caz, se face următoarea mențiune: „Conform Studiului de Fezabilitate aprobat în Consiliul Local prin HCL nr. 166/28.04.2016, valoarea devizului general este de 8.412.843,60 lei inclusiv TVA, respectiv 1.878.831 euro, conform Devizului general al investiției”.

După finalizarea achiziției, se semnează un nou contract de servicii de proiectare (nr. 51583/104/31.10.2018) care are ca obiect:

– Faza I – Reactualizarea Studiului de Fezabilitate.
– Faza II – Întocmirea documentației pentru obținerea certificatului de urbanism, documentații pentru avize/acorduri solicitate I.
– Faza III – Scrierea Cererii de finanțare pentru ideile de proiecte prevăzute în Cererea de finanțare nr. 1.

Contractul este semnat de domnul viceprimar Sorin Apostoliceanu pentru primar, fiind plătită, în urma achiziției directe, suma de 129.000 lei, la aceeași firmă.

Proiectantul reactualizează Studiul de Fezabilitate și Devizul general privind cheltuielile necesare realizării investiției, iar acestea sunt aprobate prin HCL nr. 460/20.12.2018 privind aprobarea Studiului de fezabilitate reactualizat și a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Stații de așteptare călători transport urban în zona Municipiului Pitești”.

Raportul la Hotărâre este semnat de domnul viceprimar Sorin Apostoliceanu, valoarea totală a Devizului devenind, prin această hotărâre, 18.166.649,63 lei, inclusiv TVA (37.000 euro/stație) – creștere cu 116% față de cea aprobată anterior.

• 2019 – se actualizează din nou Devizul General prin HCL nr. 72/21.03.2019 privind aprobarea Devizului General actualizat și a indicatorilor tehnico-economici actualizați pentru obiectivul de investiții „Stații de așteptare călători transport urban în zona Municipiului Pitești”. Raportul la Hotărâre este semnat de domnul viceprimar Sorin Apostoliceanu, prin aceasta menținându-se valoarea majorată anterior cu 116%, respectiv cea de 18.166.649,63 lei, inclusiv TVA (37.000 euro/stație), modificările fiind doar între liniile de deviz pentru punerea în concordanță cu prevederile bugetului proiectului din programul MySMIS.

• 2020 – se semnează de către domnul Cornel Constantin Ionică, primarul municipiului, Contractul de finanțare nr. 5366/30.04.2020, valoarea stațiilor de autobuz fiind cea stabilită anterior, 18.166.649,63 lei, inclusiv TVA (37.000 euro/stație).


• În perioada 21.03.2019-21.04.2021 nu s-a organizat nicio procedură de atribuire pentru execuția stațiilor de autobuz.


• În data de 21.04.2021 se scoate pentru prima dată la licitație documentația pentru execuția acestora, pe soluția și pe valoarea aprobate anterior, respectiv valoarea de 18.166.649,63 lei, inclusiv TVA – noul primar, Cristian Gentea, a preluat și a scos la licitație o documentație și un deviz general aprobate prin HCL nr. 460/20.12.2018 și HCL nr. 72/21.03.2019 – prețurile și valorile fiind cele din 2018.

Procedura de atribuire a fost anulată, deoarece nu a fost depusă nicio ofertă conformă. Un singur operator economic a fost interesat de procedură, la vremea respectivă, însă nu a depus o ofertă conformă.

După anularea licitației, proiectantul a considerat că Devizul General trebuie actualizat cu evoluția indicilor de cost în construcții, prețurile fiind vechi de 3 ani, timp în care avusese loc pandemia Covid 19 și o creștere majoră a prețului la fier-beton și la alte materiale.

• 2021 – după anularea primei licitații, se actualizează, din nou, Devizul General, ținându-se cont de evoluția indicilor de cost în construcții, actualizarea prețurilor dată de evoluția indicilor de cost în construcții – stabiliți de Institutul Național de Statistică, în conformitate cu reglementările legale în domeniu. Prin HCL nr. 312/26.08.2021 se aprobă Devizul General reactualizat aferent obiectivului de investiții „Modernizarea infrastructurii de transport public local de călători și creșterea atractivității transportului nemotorizat – Stații de așteptare călători transport urban în zona Municipiului Pitești (99 de stații)”, valoarea devenind 23.064.512,10 lei, inclusiv TVA (46.595 euro/stație).

Soluția de realizare a acestor stații nu s-a modificat. A rămas în continuare și a fost scoasă la licitație aceeași soluție care a fost desemnată de proiectant și de echipa care a lucrat la proiect, coordonată de domnul viceprimar Sorin Apostoliceanu, și care a fost aprobată de către Consiliul Local, la vremea respectivă, prin HCL nr. 460/20.12.2018 și HCL nr. 72/21.03.2019. Actualizarea devizului cu evoluția indicilor de cost în construcții a fost votată în unanimitate în Consiliul Local.

Aceasta este valoarea din care a fost scoasă la licitație a doua oară proiectarea și execuția stațiilor de autobuz și a fost semnat contractul cu ofertantul din Brașov, care a fost desemnat câștigător. La licitație au fost depuse 2 oferte. Noua valoare conținea, în plus față de cea aprobată în 2019, doar actualizarea prețurilor cu evoluția indicilor de cost în construcții – stabiliți de Institutul Național de Statistică, în conformitate cu reglementările legale în domeniu. Această instituție determină și diseminează, prin publicații statistice oficiale, inclusiv prin publicarea pe site-ul instituției, potrivit frecvenței de revizuire stabilite prin reglementările specifice naționale și europene în domeniu, noi ponderi ale materialelor de construcții – indici oficiali și folosiți de toți proiectanții din România în elaborarea proiectelor.

Aceeași firmă actualizează prețurile, fără alte costuri, de această dată.

• 2021 – prin HCL nr. 435/09.11.2021, se modifică art. 1 din HCL nr. 312/26.08.2021, în sensul că valoarea totală a Devizului General se micșorează și devine 22.940.578,93 lei, inclusiv TVA (46.000 euro/stație) – modificare votată în unanimitate în Consiliul Local.

Valoarea devizului a fost diminuată prin această hotărâre, deoarece, având la bază informarea DG-POR privind autorizarea Cererii de Rambursare nr. 1, s-a constatat faptul că, la momentul elaborării cererii de finanțare, unele cheltuieli au fost încadrate în mod eronat în categoria și sub-categoria bugetară. Este vorba de Documentațiile pentru obținerea avizelor, autorizațiilor ce stau la baza obținerii Certificatului de urbanism și a documentației pentru obținerea avizului de gospodărire a apelor.

Toate documentele au fost prezentate presei, în format print și electronic.

Conferința a fost transmisă live, pe pagina de Facebook oficială a instituției: https://www.facebook.com/PrimariaMunicipiuluiPitesti/videos/388743873654791.

„Citește, apreciază, comentează şi distribuie!” – „Read, like, comment and share!”
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.