În perioada 4-31 august 2021, inspectorii Camerei de Conturi Argeş au desfăşurat o acţiune de audit financiar asupra conturilor anuale de execuție bugetară ale Unității Administrativ Teritoriale a Comunei Dârmăneşti. Vă prezentăm în cele ce urmează principalele constatări ale acţiunii de control:
Exactitatea și realitatea datelor reflectate în situațiile financiare
- Au fost identificați 5 (cinci) contribuabili persoane juridice care au fost radiați din evidența Oficiului Național al Registrului Comerțului din România, dar ale căror debite în valoare de 52.419 lei nu au fost scăzute din evidența fiscală și, respectiv, contabilă, deși îndeplineau condițiile prevăzute de lege.
- Au fost menținute eronat în evidența fiscală și, respectiv, contabilă, creanțe ale contribuabililor persoane fizice decedate, provenind din amenzi contravenționale, în sumă de 15.800 lei.
Organizarea, implementarea şi menţinerea sistemelor de management şi control intern (inclusiv audit intern)
- Nu a fost luate măsuri pentru elaborarea, aprobarea, aplicarea și perfecționarea structurilor organizatorice, reglementărilor metodologice, procedurilor și criteriilor de evaluare, pentru a satisface cerințele generale și specifice de control intern, fiind constatate deficiențe după cum urmează:
a) nu a fost elaborat planul de implementare a măsurilor de control pentru riscurile semnificative la nivelul entității publice;
b) nu a fost evaluat stadiul implementării sistemului de control intern managerial, la nivelul compartimentelor funcționale, conform modelului din OSGG nr. 600/2018.
Modul de stabilire, evidențiere și urmărire a încasării veniturilor bugetului general consolidat, în cuantumul și la termenele prevăzute de lege, precum și identificarea cauzelor care au determinat nerealizarea acestora
- Nu au fost stabilite, înregistrate și urmărite la încasare creanțe bugetare de natura taxelor speciale de colectare, transport și depozitare, care să acopere integral costul efectiv al prestării serviciului de salubrizare efectuat în beneficiul întregii comunități locale a UATC Dârmănești în anul 2020, în valoare totală estimată în timpul misiunii de audit la nivelul sumei de 22.891,70 lei.
Calitatea gestiunii economico-financiare
- Nu au fost respectate prevederile legale referitoare la efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii ale entității, fiind constatate deficiențe după cum urmează:
a) procesul verbal de inventariere întocmit la finalizarea operațiunii are un caracter formal, în cuprinsul acestuia fiind prezentate exclusiv soldurile sintetice ale conturilor contabile;
b) nu au fost inventariate corespunzător obiectivele de investiții în curs de execuție, întrucât nu au fost supuse operațiunii menționate pe stadii de lucrări, pe baza constatării la fața locului a stadiului fizic al lucrărilor, nefiind consemnate într-o listă de inventariere distinctă prin indicarea descrierii amănunțite a stadiului în care se află acesta, a valorii determinate potrivit costului de deviz și celui efectiv al lucrărilor executate la data inventarierii acestora;
c) nu au fost întocmite situații analitice distincte și nu au fost supuse verificării și confirmării pe baza extraselor, soldurile creditoare ale conturilor de datorii/furnizori, potrivit „Extrasului de cont” (cod 14-6-3) sau a punctajelor reciproce scrise;
d) nu au fost cuprinse în operațiunea de inventariere creanțele înregistrate în evidența fiscală a entității;
e) nu a fost realizată inventarierea datoriilor entității.
- Au fost efectuate plăți nelegale în sumă de 24.433 lei reprezentând contravaloarea indemnizației de detașare acordată necuvenit persoanelor investite cu atribuții de președinte al Biroului electoral de circumscripție nr. 45 Dârmănești și, respectiv, locțiitor al acestuia, cu ocazia desfășurării alegerilor locale din data de 27.09.2020 pentru care au fost calculate majorări de întârziere în sumă de 2.443 lei.
- Au fost efectuate plăți nelegale din creditele bugetare aprobate de la articolul bugetar 71.01.01 „Construcții”, în sumă de 5.855 lei reprezentând contravaloarea diferențelor de preț incluse necuvenit în situațiile de lucrări acceptate la plată și decontate pentru obiectivul de investiții „Extindere rețea electrică, comuna Dârmănesti, județul Argeș”, pentru care au fost calculate majorări de întârziere în valoare de 527 lei.
Măsurile luate operativ de conducerea entității auditate pentru înlăturarea deficiențelor constatate
- În timpul misiunii de audit, persoanele cu atribuții în domeniul în care a fost constatată abaterea au procedat la întocmirea documentelor justificative în temeiul cărora creanțele înregistrate pe seama celor 5 (cinci) contribuabili persoane juridice radiați din evidența Oficiului Național al Registrului Comerțului din România în valoare de 52.419 lei au fost scăzute din evidența fiscală a entității auditate, deficiența constatată fiind astfel integral remediată.
- În timpul misiunii de audit, persoanele cu atribuții în domeniul în care a fost constatată abaterea au procedat la întocmirea documentelor justificative în temeiul cărora titlurile executorii constituite din amenzile aplicate persoanelor fizice decedate în valoare de 15.800 lei au fost scăzute din evidența fiscală și respectiv contabilă a entității auditate, deficiența constatată fiind astfel integral remediată.
- În timpul misiunii de audit, persoanele cu atribuții în domeniul în care a fost constatată abaterea au procedat la elaborarea planului de implementare a măsurilor de control pentru riscurile semnificative la nivelul entității publice și, respectiv, la evaluarea stadiului implementării sistemului de control intern managerial, la nivelul compartimentelor funcționale, conform modelului din OSGG nr. 600/2018, deficiența constatată fiind astfel integral remediată.
- În timpul misiunii de audit, persoanele cu atribuții în domeniul în care a fost constatată abaterea au procedat la stabilirea întinderii prejudiciului adus bugetului local prin plățile nelegale efectuate reprezentând contravaloarea indemnizației de detașare acordată necuvenit persoanelor investite cu atribuții de președinte al Biroului electoral de circumscripție nr. 45 Dârmănești și, respectiv, locțiitor al acestuia cu ocazia desfășurării alegerilor locale din data de 27.09.2020, operaţiune din care a rezultat că valoarea certă a acestuia este de 26.876 lei, din care 24.433 lei debit și 2.443 lei majorări de întârziere aferente.
- În timpul misiunii de audit, persoanele cu atribuții în domeniul în care a fost constatată abaterea au procedat la stabilirea întinderii prejudiciului adus bugetului local prin plățile nelegale efectuate reprezentând contravaloarea diferențelor de preț incluse necuvenit în situațiile de lucrări acceptate la plată și decontate pentru obiectivul de investiții „Extindere rețea electrică, comuna Dârmăneşti, județul Argeș”, operaţiune din care a rezultat că valoarea certă a acestuia este de 6.382 lei, din care 5.855 lei debit și 527 lei majorări de întârziere aferente, precum și la recuperarea pierderii patrimoniale suferite, abaterea constatată fiind astfel integral remediată.
Opinia de audit
Opinia exprimată a fost o opinie contrară, deoarece valoarea abaterilor cu influență asupra situațiilor financiare, în sumă totală de 121.399 lei, a fost peste nivelul pragului de semnificație stabilit în etapa de planificare a auditului la 114.906 lei și un număr de 3 abateri nu au fost remediate în timpul misiunii de audit financiar.
Măsurile dispuse și recomandările formulate de Camera de Conturi:
- Stabilirea, înregistrarea și urmărirea la încasare a creanțelor bugetare estimate în timpul misiunii de audit la nivelul sumei de 22.891,70 lei reprezentând taxe speciale de colectare, transport și depozitare, care să acopere integral costul efectiv al prestării serviciului de salubrizare efectuat în beneficiul întregii comunități locale în anul 2020.
- Efectuarea inventarierii patrimoniului pentru exercițiul financiar-bugetar al anului 2021, prin includerea în cadrul operațiunii menționate a tuturor elementelor patrimoniale, respectarea tuturor pașilor procedurali și, respectiv, întocmirea formularisticii potrivit prevederilor OMFP nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii în vederea reflectării unei imagini fidele a patrimoniului entității în situațiile financiare.
- Recuperarea integrală a prejudiciului stabilit în timpul misiunii de audit la nivelul sumei de 26.876 lei reprezentând contravaloarea indemnizației de detașare acordate necuvenit preşedintelui biroului electoral de circumscripţie și locțiitorului acestuia în sumă de 24.433 lei și majorări de întârziere aferente în valoare de 2.443 lei, care urmează a fi actualizate la data încasării integrale a debitului, potrivit prevederilor art. 33(3) din Legea 94/1992, republicată, privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi.
„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.