Planul anual de acţiuni privind serviciile sociale oferite de Compartimentul de Asistenţă Socială din cadrul aparatului de specialitate al Primarului comunei Sălătrucu s-a elaborat în conformitate cu măsurile şi acţiunile prevăzute în Strategia de dezvoltare a serviciilor sociale la nivelul comunei Sălătrucu, judeţul Argeş, conform prevederilor Legii nr. 292/2011.

Planul anual de acţiune poate fi modificat ca urmare:

a) modificărilor apărute în structura Compartimentului de Asistenţă Socială și Autoritate Tutelară din cadrul aparatului de specialitate al comunei Sălătrucu;
b) modificării sau apariţiei unor acte legislative;
c) modificări în structura bugetului local al comunei Sălătrucu.

Din perspectivă funcţională, acordarea serviciilor de asistenţă socială este concepută ca un sistem de acţiuni specifice, care trebuie să asigure realizarea obiectivului său major: asistarea persoanelor care, din cauza unor motive de natură economică, fizică, psihică sau socială, nu au posibilitatea să-şi asigure nevoile sociale, să-şi dezvolte propriile capacităţi şi competenţe pentru integrarea socială.

Consideraţii preliminare

În întocmirea „Planului anual de acţiune pentru anul 2022” s-a ţinut cont, în primul rând, de scopul Compartimentului de Asistenţă Socială, şi anume prevenirea sau limitarea unor situaţii de dificultate sau vulnerabilitate care pot duce la marginalizare sau excluziune socială, instituţia urmărind realizarea scopului prin acordarea de beneficii şi servicii sociale.

A. BENEFICII SOCIALE

Venitul minim garantat

Începând cu 1 ianuarie 2011, plata ajutorului social se efectuează de către agenţiile judeţene de prestaţii sociale devenite, din 2012, agenţii judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială. La sfârşitul anului 2021 s-au aflat în plată un număr de 28 dosare de acordare a venitului minim garantat.

Indemnizaţia şi plata însoțitorilor pentru persoanele cu handicap grav

Indemnizaţia de însoțitor pentru persoanele cu handicap grav se acordă conform Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile acestei legi, rolul instituţiei este acela de a monitoriza atribuţiile şi obligaţiile ce le revin asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, în vederea ameliorării situaţiei acestora, astfel încât aceştia să primească îngrijire specială la nivelul la care situaţia lor o cere.

Persoanele cu handicap sunt acele persoane cărora, datorită unor afecţiuni fizice, mentale sau senzoriale, le lipsesc abilităţile de a desfăşura în mod normal activităţi cotidiene, necesitând măsuri de protecţie, în sprijinul recuperării, integrării şi incluziunii sociale. Persoana cu handicap grav are dreptul, în baza evaluării socio-psiho-medicale, la indemnizație de însoțitor pentru persoana cu handicap grav sau asistent personal, după caz.

În cursul anului 2021, un număr mediu lunar de 11 persoane cu handicap grav au beneficiat de drepturile prevăzute de lege – asistenţi personali, în urma încadrării în gradul grav de handicap pe baza certificatelor emise de Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, respectiv Comisia pentru Protecţia Copilului din subordinea Consiliului Judeţean Argeş.

La începutul anului 2022, în evidența compartimentului de asistență socială se află un număr de 40 persoane cu handicap grav care beneficiază de indemnizație de însoțitor și persoane cu handicap grav care beneficiază de asistent personal în conformitate cu prevederile legale, iar suma necesară plății este prevăzută în bugetul local al comunei Sălătrucu.

Protecţia copilului

În cadrul Compartimentului de Asistență Socială sunt furnizate servicii sociale în conformitate cu Legea 272/2004, privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările si completările ulterioare, cu respectarea prevederilor H.G. nr. 691/2015 pentru aprobarea Procedurii de monitorizare a modului de creştere şi îngrijire a copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate şi a serviciilor de care aceştia pot beneficia, precum şi pentru aprobarea Metodologiei de lucru privind colaborarea dintre direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului şi serviciile publice de asistenţă socială şi a modelului standard al documentelor elaborate de către acestea.

Prin aceste acte normative sunt propuse diverse măsuri de protecţie, ca de exemplu plasamentul familial, supravegherea specializată la domiciliul părinţilor, instituţionalizarea sau propunerea instituirii unei măsuri de protecție specială, respectiv asigurarea unui asistent maternal pentru unii copii. Propunerile sunt înaintate Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului a Judeţului Arges, care analizează situaţia minorilor şi instituie o măsură de protecţie specifică fiecărui caz în parte.

Trimestrial, minorii care se află cu măsură de protecţie specială, respectiv plasament familial, sunt monitorizaţi prin întocmirea unor anchete sociale, a fișelor de observație și a fișelor de identificare a riscurilor. Minorii care se află cu măsură de supraveghere specializată sunt monitorizaţi periodic în familiile lor naturale în vederea prevenirii unor viitoare fapte antisociale. Cheltuielile necesare privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului sunt alocate din fonduri de la bugetul de stat.

Ajutoarele de urgenţă şi ajutoarele de înmormântare

Ajutoarele de urgenţă şi ajutoarele de înmormântare se acordă în baza Legii 416/2001, fondurile cu această destinație fiind alocate din bugetul local.

Prin Hotărârea Consiliului Local al Comunei Sălătrucu nr. 77/17.12.2015 au fost aprobate criteriile de acordare a unor ajutoare de urgență persoanelor și familiilor, în vederea depășirii unor situații de dificultate care pot duce la marginalizare și excluziune socială.

Alocaţia pentru susținerea familiei

Alocaţia pentru susţinerea familiei se acordă în baza Legii nr. 277/2010 ca formă de sprijin pentru familiile cu venituri reduse care au în creştere şi îngrijire copii în vârstă de până la 18 ani. Sumele necesare sunt asigurate de la bugetul de stat, prin Agenţia Judeţeană Pentru Plăţi şi Inspecţie Socială.

Având în vedere faptul că la sfârşitul anului 2021 erau în plată 29 de titulari de dosar, în anul 2022 se estimează că se va ajunge la un număr de 35 de dosare în plată.

Ajutorul pentru încălzirea locuinţei

Conform H.G. nr. 1073/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, se acordă din fonduri de la bugetul de stat, familiilor şi persoanelor cu venituri reduse.

Numărul de beneficiari pentru perioada noiembrie 2020-martie 2021 a fost de 93, iar pentru perioada rece noiembrie 2022-martie 2023, numărul solicitanților a crescut, motivat de legislația actualizată.

OBIECTIVE GENERALE:

• îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei furnizării serviciilor sociale la nivel local – evaluarea continuă a personalului şi a nevoilor de formare profesională a acestora; întocmirea unui plan de formare şi perfecţionare profesională în funcţie de nevoile personalului, schimbările legislative şi ţinând cont de nevoile existente în comunitate; asigurarea unor servicii sociale de calitate şi adaptarea nevoilor comunităţii, prin calificarea continuă a personalului; folosirea unor metodologii de lucru permanent adaptate nevoilor personalului şi beneficiarilor; monitorizarea şi evaluarea continuă a calităţii serviciilor furnizate prin stabilirea unor indicatori în acest sens; acordarea de servicii sociale flexibile, adaptate nevoilor beneficiarilor şi în funcţie de priorităţile identificate în urma evaluării şi monitorizării; promovarea activităţii instituţiei în comunitate;
• serviciile oferite de către personalul cu atribuții de asistență socială vor fi orientate spre promovarea autonomiei persoanei vulnerabile şi favorabile incluziunii sociale;
• tratamentul corect şi echitabil al tuturor copiilor în societatea noastră, în exercitarea drepturilor de către copii;
• dezvoltarea serviciilor sociale cu caracter primar;
• dezvoltarea parteneriatelor;
• dezoltarea activităților de informare asupra drepturilor și obligațiilor cetățenilor;
• diversificarea acțiunilor de conștientizare și sensibilizare socială;
• dezvoltarea serviciilor destinate persoanelor cu handicap;
• prevenirea marginalizării sociale;
• combaterea riscului de excuziune socială;
• combaterea abuzului și neglijării persoanelor vârstnice.

OBIECTIVE SPECIFICE:

  1. Implementarea unitară şi coerentă a prevederilor legale din domeniul asistenţei sociale, corelate cu nevoile şi problemele sociale ale Grupului ţintă (categoriilor de beneficiari).
  2. Înfiinţarea şi actualizarea continuă a unei Baze de date care să cuprindă informaţii privind beneficiarii (date de contact, vârstă, nivel de pregătire şcolară şi profesională, adrese de domiciliu etc.), date privind indemnizaţiile acordate (ajutoare sociale, ajutoare de urgenţă, ajutoare pentru încălzire, ajutoare materiale, alocaţii de susţinere etc.), cuantumul şi data acordării acestora, precum şi alte informaţii relevante pentru completarea Bazei de date.
  3. Înfiinţarea şi implementarea unui sistem armonizat și integrat de furnizare a tuturor categoriilor de servicii sociale la nivelul comunei Sălătrucu.
  4. Realizarea unor parteneriate public-public, public-privat cu alte autorităţi sau instituţii publice, ONG-uri etc.
  5. Dezvoltarea unor atitudini proactive şi participative în rândul populaţiei localităţii şi a beneficiarilor de servicii sociale.

B. SERVICIILE SOCIALE:

OBIECTIV – REINTEGRAREA SOCIALĂ

Acestea sunt servicii de informare şi consiliere acordate de angajaţii Compartimentului de Asistenţă Socială din cadrul Primăriei Comunei Sălătrucu:
a) servicii de sprijin emoţional;
b) servicii de informare şi consiliere (inclusiv juridică) a victimelor;
c) orientare profesională;
d) colaborarea cu alte organizaţii sau instituţii furnizoare de servicii sociale pentru a asigura reinserţia socială.

MONITORIZAREA

Monitorizarea Planului anual de acţiune se va face urmărind o serie de indicatori. În funcţie de aceşti indicatori se va constata în ce grad au fost atinse obiectivele pe care şi le-a stabilit Compartimentul de Asistenţă Socială.

Responsabili cu îndeplinirea obiectivelor stabilite în Planul de acţiune sunt autorităţile administraţiei publice locale şi persoanele aflate în subordinea acestora, în funcţie de atribuţii.

INDICATORI

Indicatorii folosiţi în scopul monitorizării au fost stabiliţi în funcţie de acţiunile propuse în Planul anual de acţiune pentru 2022. Pe parcursul procesului de monitorizare şi evaluare se vor lua în considerare următorii indicatori:

1) Prevenirea şi combaterea sărăciei şi a riscului de excluziune socială.
2) Existenţa unei baze de date privind beneficiarii serviciilor de informare şi consiliere.
3) Realizarea un studiu privind situaţia beneficiarilor de servicii sociale.
4) Măsuri de îmbunătăţire a calităţii vieţii beneficiarilor de servicii sociale stabilite pe baza rezultatelor studiului.
5) Stabilirea unor proceduri flexibile de lucru cu publicul în funcţie de nevoile apărute.
6) Numărul persoanelor care au urmat cursuri de perfecţionare privind relaţiile cu publicul şi circulaţia documentelor.
7) Realizarea de programe de educație parentală și activități de informare individuală și consiliere a părinților care intenționează să plece în străinătate, precum și a persoanei desemnate ca reprezentant legal al copilului.
8) Realizarea unor planuri de servicii în vederea instituirii unei măsuri de protecție specială pentru copii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate.

„Citește, apreciază, distribuie!” – „Read, like, share!”
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/Politikia.ro.